![]() |
Joan Fuster |
“L’amor? Una invenció del segle XII!” La frase podrà
semblar un despropòsit. No ho és: gens. Fins i tot caldria admetre en la
seva precisió més taxativa, que ens situa davant el fenomen social i
cultural de la poesia dels trobadors. És clar que sempre hi ha hagut amor,
una forma o altra d’amor, lligant les parelles humanes d’ençà que
l’home mereix el nom d’home. Sense sortir-nos de la tradició occidental,
l’Ars Amandi d’Ovidi prou que en dóna fe amb un espessa magnificència literària. Però no tots els amors han estat idèntics, i hauríem de distingir entre les diverses espècies o qualitats d’amor que els homes han viscut al llarg de la història. I no hi ha dubte, almenys, que això que nosaltres encara anomenem amor
això que inspiraven Beatrice i Laura i Julieta i Desdèmona va ser
desconegut per la antiguitat pagana i també per la bàrbara Alta Edat
Mitjana i l’Orient intrincat. Aquest amor és una creació del trobadors provençals, completada i polida pels poetes italians del doce stil nuovo. Des d’aleshores fins avui l’amor
s’ha escampat i ha arrelat també gràcies a la literatura. No recordo
ara qui un francès, de segur afirmava que molta gent no s’enamoraria
si no hagués sentit parlar de l’amor. Així s’esdevé, de fet, en una
mesura major del que ens pensem. L’home occidental, l’europeu, i la
dona, durant segles, han estat fent l’amor, s’han enamorat, al dictat
del poetes: sense adonar-se’n, naturalment, i sense haver-los llegit.
(..) En realitat, l’amor
no es dóna sinó rarament en una dimensió absoluta: els grans enamorats
són excepcionals. Gairebé podria dir-se que els grans enamorats només
han existit en el món de la ficció llibresca: Romeu, Anna Karènina,...
són éssers de paper. I quan en trobem algun de carn i ossos, fa la
impressió de ser una víctima del virus literari.
Per altra banda cal no oblidar que l’amor en els seus orígens era amor cortès: afer d’aristòcrates i de paràsits d’aristòcrata. La poesia provençal, i el concepte i el sentiment de l’amor que elabora, van ser en un principi, patrimoni de dames i cavallers i dels poetes que tenien a sou. La multitud desqualificada no està a l’altura d’aquelles delícies ni d’aquells turments sentimentals: fornica o es casa, i en paus. “Ans he seguit delits comuns de poble”, escrivia Ausiàs March, per manifestar que s’apartava de la pràctica de l’amor selecte i refinat. (Article "Amor", dins Diccionari per a ociosos. Joan Fuster)
Per altra banda cal no oblidar que l’amor en els seus orígens era amor cortès: afer d’aristòcrates i de paràsits d’aristòcrata. La poesia provençal, i el concepte i el sentiment de l’amor que elabora, van ser en un principi, patrimoni de dames i cavallers i dels poetes que tenien a sou. La multitud desqualificada no està a l’altura d’aquelles delícies ni d’aquells turments sentimentals: fornica o es casa, i en paus. “Ans he seguit delits comuns de poble”, escrivia Ausiàs March, per manifestar que s’apartava de la pràctica de l’amor selecte i refinat. (Article "Amor", dins Diccionari per a ociosos. Joan Fuster)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada