Tornar a la pàgina de presentació
Concepció
de les relacions amoroses sorgida en la societat cavalleresca occitana
i que constitueix l'element bàsic de la poesia trobadoresca desclosa
al segle XII dins la literatura occitana.
Entès
com un vassallatge feudal al servei de la dama, l'amor cortès
constituí una original aportació de l'edat mitjana a la cultura del món
occidental, puix que els seus esquemes haurien estat impossibles per al
pensament llatí clàssic. D'acord amb aquesta concepció feudal, la dona
és tractada de midons (meus dominus, 'el meu senyor') i el poeta s'anomena a si mateix om ('home'), és a dir, vassall. El mot servir
(actitud del vassall respecte al senyor) adquireix el sentit de fer la
cort a l'estimada. L'enamorat, igual que l'aspirant a cavaller, ha de
passar per les diferents etapes de l'aprenentatge: començarà, doncs,
com a tímid sospirant (fenhedor); s'atrevirà, més tard, als precs (pregador); passarà a l'estadi d'enamorat (entenedor), i, si arriba al grau de drut ('amant'), aconseguirà, potser, de merèixer el gardon
('premi', 'guardó'). La dona a la qual el poeta s'adreça és
necessàriament noble i casada; l'amor, per tant, esdevé adulterí. No
podia ésser altrament: en no tenir les donzelles estat jurídic, tampoc
no podien tenir, en conseqüència, vassalls; la casada, en canvi, pel seu
estat, adquiria la categoria de domna, (domina
'senyora'). Ara bé: essent els casaments en aquesta època i entre les
capes altes enllaços de conveniència, únicament l'amor adulterí podia
ésser considerat autèntic. L'enamorat compta amb dos enemics, el marit,
el gilós ('gelós'), i el lausengièr, l'adulador del marit, que pot denunciar-lo a aquest. Per tant, ha d'ésser discret, i en els seus versos amaga el nom de l'estimada sota un senhal, mot o frase que serveix per a designar-la.
Sotmès a una sèrie de fórmules convencionals i oposant-s'hi, malgrat
tot, un sensualisme exacerbat, el sentiment del trobador creà el
concepte idealista d'amor-virtut: només l'home enamorat és virtuós, i
un home virtuós és forçosament enamorat. En l'elaboració de l'amor
cortès, mòdul que determinà la concepció posterior de l'amor a
Occident, hi devien col.laborar principalment el concepte feudal i
cavalleresc de la vida, els afanys espirituals i místics de l'Epoca
(des dels escrits de Bernat de Clairvaux a la regla ascètica de Robert
d'Abissel, fundador del monestir de Fons Ebraus), l'herència dels
autors llatins, sobretot Ovidi, rebuda segons l'òptica medieval, i
potser, encara, la poesia amorosa àrab, arribada a través de la
península Ibèrica. (Enciclopèdia Catalana)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada